Met een B2B Portal kun jij jouw relaties de mogelijkheid bieden om op een veel efficiëntere manier met je zaken te doen op een moment dat het hen uitkomt. Je kunt dat uitbreiden met een e-commerce functie als je relaties ook producten en diensten kunt bestellen. Een portal kan veel voordelen bieden, maar er zijn aanzienlijke kosten aan verbonden. Daarom is het goed om, voor je een beslissing neemt, te overwegen wat de kosten en de baten zijn. Zo weet je meteen of je toe bent aan deze stap in je organisatie. Wij hebben dit artikel geschreven om je inzicht te geven in de mogelijkheden voor jou en je relaties. Het helpt je om te inventariseren wat de bouw van een online omgeving voor jouw organisatie kan betekenen.

Wat is het?

Een B2B Portal is een beveiligde webomgeving waar jouw relaties direct zaken met je kunnen regelen en op elk moment van de dag. Die relaties kunnen klanten zijn, maar ook leveranciers, partners, dealers of resellers. Het kan zijn dat ze alleen informatie kunnen inwinnen of inzien. Je kunt ook de mogelijkheid bieden om rechtstreeks bij je te kopen. Daarnaast kun je ze hun gegevens laten inzien en eventueel wijzigen. Je kunt van allerlei interfaces koppelen aan de online omgeving en op maat een applicatie maken die past bij jouw wensen en die van je relaties. Er is ontzettend veel mogelijk op dat gebied en de komende jaren zal dat alleen maar toenemen. Want deze innovatie staat qua ontwikkeling nog in de kinderschoenen.

Wat kan ik met een B2B portal?

De vraag is niet zo zeer wat je kunt met een B2B Portal, maar wat je er niet mee kunt. Als je wilt kun je bijna je gehele bedrijfsvoering regelen in een online omgeving. De vraag is of dat wenselijk is of dat je daarmee je doel voorbij gaat. De belangrijkste functionaliteit die een portal je geeft is dat je effectiever werkt en dat je er beter kunt zijn voor je klanten. Je biedt meer service en bent meer beschikbaar voor je relaties zonder dat je daar meer mensen voor moet inzetten of je dienstverlening moet uitbreiden.

Wat zijn de voordelen?

Het laten ontwikkelen van een B2B Portal heeft legio voordelen. Zo kun je elke relatie een eigen online omgeving bieden waar hij/zij zaken kan regelen. Je kunt met minder inspanning meer service bieden en 24 uur per dag beschikbaar zijn voor je relaties. Je kunt je omzet verhogen door slimme e-commerce tools te implementeren. En als je het slim aanpakt bespaar je aanzienlijk op de operationele kosten.

Hoe bouw ik een B2B portal?

Het bouwen van een B2B Portal is niet iets dat je zomaar doet. Daar is de juiste kennis en ervaring voor nodig. Je kunt kiezen voor bestaande software of een maatwerk systeem laten bouwen. Van belang is dat je kiest voor een partij die jouw gegevens en die van je relaties goed beschermd en die luistert naar jouw specifieke wensen.