Nieuwe interpretatie van de marketingmix
Ik werk nu een jaar of twee bij het huidige bedrijf waar ik zit en waar ik vers na mijn opleiding terecht kwam. Het is een ontzettend goede ervaring voor me geweest, waarin ik elke dag weer heb bijgeleerd voor mijn gevoel. Al snel raak je ingesteld op het ritme van werken en alle dingen die erbij horen, vanuit de praktijk leer je het meeste naar mijn inzien. Toch is het handig als je fijne mechanismen, zoals de marketingmix achter de hand heb. Als ik mijn opleiding niet had gehad, dan had ik dingen als de marketingmix niet kunnen toepassen, gewoonweg vanwege het feit dat ik er geen weet van had gehad. Dat soort dingen heb ik echt gemerkt, en dit zijn de handigheidjes die ik uit mijn opleiding heb verkregen en die ik als hulpmiddelen in de praktijk kan gebruiken. Als ik hier nooit wat over geleerd had, was het niet in me opgekomen een bedrijf en de sales zo te benaderen. Het is niet alsof je het wiel opnieuw gaat uitvinden of iets dergelijks. Onlangs kwam Smartcheck, een extern adviesbureau, bij ons op de werkvloer om een compleet nieuwe interpretatie van de marketingmix uit te leggen en te inventariseren voor een benadering hiervoor vanuit ons bedrijf zelf gezien. Dit was heel leerzaam voor mij, en dit soort dingen neem ik absoluut weer mee in mijn eigen werkwijze. Van dit soort dingen leer je namelijk ook gewoon weer en dat is wel zo prettig. Dit ontwikkelen van methoden, zoals dus bij de marketingmix gebeurde, is wat mij zo aanstaat aan de praktijk. Je bent er echt bezig met situaties zoals ze zijn, en niet vanuit de starre benadering die je hebt als je het alleen maar in je lesboek leest.