webdesign

Je homepage is hét uithangbord van je website. Net zoals je website ‘an sich’ het visitekaartje van je bedrijf is. Het is dus extreem belangrijk dat de homepage goed in elkaar steekt en de bezoeker meteen op weg helpt. Dit is de plek waar je een potentiële klant binnenhaalt of juist verliest. Vandaar dat we drie tips voor je hebben verzameld, waarmee je de perfecte homepage opzet! Kom je er niet uit? Neem dan eens contact op met een specialist in webdesign.

Laat je niet leiden door het design

Misschien wel de meestgemaakte fout bij het ontwikkelen van een homepage een te grote focus op het ontwerp, oftewel: hoe komt het er visueel uit te zien? Een indrukwekkende slider, achtergrondvideo of andere ‘visual’ kan er hartstikke mooi uitzien, maar is het ook functioneel? Dit laatste zou bepalend moeten zijn. Iemand bezoekt je website immers uit een behoefte aan informatie. Probeer daarom zoveel mogelijk afleidende elementen te vermijden, al zien ze er nog zo mooi uit.

Zorg voor genoeg tekst, maar niet teveel

Ook een veelgeziene fout: een homepage met slechts een paar foto’s, knoppen, een menubalk maar nauwelijks content. Hoe moet de bezoeker dan weten op wat voor website hij beland is? Wat kan hij van je verwachten? Kortom: zorg ervoor dat je op je homepage uitlegt wie je bent, wat je doet, wat je voor de bezoeker kan betekenen en wat hij waar op de website kan vinden. Maar waak er daarentegen óók voor dat je weer niet teveel tekst plaatst. Uiteindelijk wil je de bezoeker verleiden tot actie – contact opnemen, een bestelling plaatsen, enzovoort – en dan werkt het niet mee als diegene in de verleiding komt om eerst een half boekwerk te lezen, alvorens verveeld af te haken.

Maak je homepage mobielvriendelijk

Oké, toegegeven, deze tip geldt eigenlijk natuurlijk voor je hele website. Maar zeker voor de homepage kunnen we het niet vaak genoeg benadrukken: zorg voor een responsible design. Met name op de homepage zul je namelijk veel afbeeldingen, knoppen en mogelijk contactformulieren hebben. Het is essentieel dat de belangrijkste informatie zoveel mogelijk bovenaan wordt weergegeven. Ieder stuk dat de bezoeker verder moet scrollen betekent een kans dat hij afhaakt. Kies er daarom bijvoorbeeld voor om bepaalde slechts decoratief gebruikte afbeeldingen op de mobiele versie bijvoorbeeld achterwege te laten. Zo creëer je meer ruimte voor de content die er écht toe doet.