Google Trends is een hulpmiddel van Google dat aangeeft hoe populair bepaalde termen zijn. Je kunt zien of een term in populariteit toe- of juist afneemt. Daarnaast kun je handige informatie bekijken zoals geografische locaties, verwante onderwerpen en andere populaire zoekopdrachten. Met deze vijf tips haal je het meeste uit Google Trends.

1. Zoek jouw niche

Je kunt als bedrijf een breed assortiment voeren, toch zoeken mensen op het internet juist naar specifieke producten, diensten of onderwerpen. Door een niche in de markt te bepalen die wel populair is maar waar de concurrentie beperkt is kun je flink scoren. Meer is niet altijd beter.

2. Breid je niche uit

Als je eenmaal weet in welke niche je actief wilt zijn dan kun je het aanbod gaan uitbreiden. Als je make-up verkoopt en ziet dat acrylnagels een gerelateerd onderwerp is dan kun je uitbreiden zonder van je focus af te wijken.

3. Ga op zoek naar zoektermen

Keywords zijn woorden waar je op gevonden wilt worden in Google. Trends kunnen dienen als zoekwoorden om te verwerken in de content op je eigen site. Je kunt zo inspelen op populaire onderwerpen zolang je deze in context kunt brengen met jouw niche.

4. Denk op de korte termijn

Een mogelijk nadeel van Google Trends is de houdbaarheid. Twee beroemdheden die trouwen is even nieuws maar niet voor lang. Pasen en Kerst komen ieder jaar terug. Speel in op trends maar vergeet niet op de lange termijn te plannen. In plaats van te kiezen combineer je strategieën.

5. Werk samen met een expert

Je kunt het beste gereedschap kopen maar als je twee linkerhanden hebt kom je niet ver. Google Trends biedt je informatie waar je als ondernemer veel voordeel uit kunt halen, je moet wel weten hoe het werkt. Een SEO bureau kan trends in context brengen met jouw onderneming en ambities. Zo ontdek je niet alleen welke trends er zijn, maar ook hoe je hier voordeel uit kunt halen.