Binnen de sector marketing en communicatie ben je al heel veel bezig met klantcommunicatie. Ze richten zich op het bellen en mailen met klanten, alles om hen te bereiken. Het kan in dit geval handig zijn om het online klantenservice aanbod nog iets extra’s uit te breiden met bijvoorbeeld een chatbot. Hierdoor kunnen de werknemers meer tijd besteden aan andere werkzaamheden en kunnen klanten makkelijk verder geholpen worden op de website. Terugbel afspraak? Geen probleem! De bot plant ze graag met je in.
Wat is een chatbot?
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die als widget op de website geplaatst kan worden. Dit biedt de consument de mogelijkheid om binnen enkele seconden antwoord te krijgen op hun gestelde vraag. De klant krijgt in dit geval een icoon te zien waar de vraag getypt kan worden. Aan de hand van deze vraag gaat de chatbot opzoek naar overeenkomende woorden vanuit de kennisbank die is opgesteld door chatspecialisten. Op deze manier zal de klant sneller worden geholpen, wat zal leiden tot een hogere klanttevredenheid
Waarom een chatbot?
Een chatbot is een makkelijke en een laagdrempelige manier van contact, zonder dat deze chat beheert moet worden. Het kan binnen deze branche mooie kansen bieden, omdat zij namelijk middels een chatbot sneller kunnen voldoen aan de vraag van de consument. Daarnaast levert de chatbot ook gemak op voor de consument. Zij kunnen namelijk op een makkelijke manier een vraag stellen, waar zij ook buiten kantooruren antwoord op krijgen. Een chatbot zal namelijk, in tegenstelling tot de reguliere klantenservice, altijd beschikbaar zijn voor hulp en vragen. Het zal ervoor zorgen dat klanttevredenheid toeneemt. Doordat zij op de juiste manier worden opgesteld, zijn zij in staat menselijk taalgebruik en de context ervan te begrijpen. Al met al biedt een chatbox voordelen voor zowel de klant als de verkoper.