Een van de meest voorkomende vormen van communicatie die dagelijks gebruikt worden door individuen en bedrijven zijn het versturen van e-mails. E-mails is net als een schrijven van een brief, maar veel sneller en gemakkelijker. Dankzij deze brede en rijke kanaal kunnen mensen gemakkelijk en snelle lange berichten naar verschillende ontvangers versturen vanuit hun email server, waar zij ook mogen zijn. En ja, het is ook mogelijk om naar verschillende mensen tegelijkertijd te mailen!

Dit is wat bedrijven dagelijks doen: duizenden emails vanuit hun email server naar verschillende partners of externe partijen sturen over hun producten of services, om samenwerkingen te vormen en nog veel meer. E-mail marketing is dus een van de belangrijkste marketing communicatie middelen voor bedrijven en wordt dus veel ingezet. In dit blog vertellen wij jou een aantal feitjes die jij waarschijnlijk nog niet wist over e-mail marketing.

1: weekend e-mail marketing

Wat hebben het weekend en e-mail marketing gemeen? In eerste instantie zal je waarschijnlijk zeggen dat deze twee zaken eigenlijk helemaal niks gemeen hebben. Het tegendeel bewijst zich! Bedrijven sturen voornamelijk hun bulk emails binnen de kantooruren, wat ook wel logisch is.

Het is echter bewezen dat de open rates in het weekend juist met 10% toenemen, waardoor de kans dat jouw e-mail gelezen wordt dus veel groter is in het weekend. Dit komt omdat er veel minder emails gedurende het weekend wordt gestuurd. Misschien is het dus een idee om als bedrijf te experimenteren met e-mail marketing buiten de kantooruren? Kijk dan vooral naar de opties rondom het inplannen van het verzenden van emails.

2: schenk aandacht aan het onderwerp van je e-mail

Een van de belangrijkste onderdelen van een e-mail bericht die vaak over het hoofd wordt gezien door vele bedrijven is het onderwerpregel. Uiteraard is het belangrijk dat je een goede inhoud hebt en een pakkende zin. Het is echter wel zo dat de meeste mensen eerst jouw onderwerpregel zien voordat ze de gehele email openen. En als jouw onderwerp niet pakkend is, dan belandt jouw e-mail al snel in de prullenbak. Gebruik dus een interessante zin die jouw doelgroep echt aanspreekt.