Iedere HRtech blog schrijft er de laatste tijd over: ‘’Applicant tracking systems’’. Maar wat is het precies? In dit artikel ga ik dieper op deze applicant software in. Volgens Wikipedia is een applicant tracking system: ‘’An applicant tracking system (ATS) is a software application that enables the electronic handling of recruitment needs. An ATS can be implemented or accessed online on an enterprise or small business level, depending on the needs of the company and there is also free and open source ATS software available.’’

recruitee-logo

Kortgezegd is een ATS dus een applicatie of een stuk software dat zorgt voor alle recruitment benodigdheden. Een van de bekendste applicant tracking systems is die van Recruitee. Recruitee is een Nederlandse startup en gevestigd in Amsterdam. Volgens Recruitee zelf hebben zich meer dan 2000 teams wereldwijd, meer dan 40.000 collega’s aangenomen via Recruitee. Een behoorlijk succesvolle onderneming voor zo’n jonge startup dus!

 

Maar wat moet een recruitment software allemaal kunnen?

Natuurlijk begint het aannemen van talent bij het werven van de juiste mensen. Dit gebeurt door middel van een aantrekkelijke werken-bij website, vervolgens wordt deze gepromoot. Dit kan zowel intern als extern. Het is dan erg waardevol wanneer de software gekoppeld is met externe platforms, zodat er altijd vanuit een systeem gewerkt kan worden. Bovendien is het van belang dat er gegevens kunnen worden geïmporteerd in de recruitment software. Dit is vooral handig wanneer er een koppeling mogelijk is met sociale media als Facebook, LinkedIn en Twitter. Zo kun je de gegevens van sollicitanten direct uit LinkedIn halen bijvoorbeeld. Tot slot is het erg waardevol wanneer je de gemaakte stappen kunt analyseren door middel van data. Deze data is ook beschikbaar in sommige geavanceerde applicant tracking systems. In de meest geavanceerde software kun je tegenwoordig direct een uitdraai maken in heldere grafieken en tabellen. Door deze gegevens te analyseren kun je in het vervolg betere keuzes maken welke methoden wel en niet werken. Zo kun je samen met je team beslissen of je volgende keer weer op een van de externe platforms gaat adverteren of dat je beter met een social media campagne kan werken.