Zoekmachines kunnen je website vindbaar maken, door te kijken naar de zoekwoorden die in je website zijn verwerkt. Dat is dan ook de reden waarom veel websiteteksten overduidelijk veel zoekwoorden bevatten, om op die manier door zoekmachines gevonden te worden.
Het nadeel daarvan is dat dat soort teksten vaak niet aantrekkelijk zijn voor de lezers. Dat is niet verstandig, omdat je lezers uiteindelijk geprikkeld moeten worden om contact met je op te nemen. Neem dus altijd je doelgroep als uitgangspunt bij het schrijven van websiteteksten en het maken van andere soorten content. Pas daarna optimaliseer je de content op een natuurlijke manier op zoekwoorden, zodat de zoekmachines je website goed kunnen vinden. Maar op welke plekken op je website moet je zoekwoorden verwerken? Daarover gaan we je in dit blogartikel meer vertellen.
Onpage optimalisatie
Om te beginnen is het belangrijk om de zoekwoorden in de paginatitel van je webpagina’s te verwerken. Het beste is om het zoekwoord zover mogelijk aan het begin van de titel neer te zetten. Maar let op, je websitebezoekers blijven het uitgangspunt! Zorg eerst dat de titel taaltechnisch klopt en aantrekkelijk is en geef daarna pas prioriteit aan de plaats waar het zoekwoord staat.
De meta titel en description
De meta titel is zichtbaar in de zoekresultaten. Het is de titel die bij de snippet van ieder zoekresultaat staat vermeld. De description is de omschrijving onder de titel. Voor beide onderdelen geldt dat ook hier het zoekwoord zover mogelijk aan het begin van de zin moet staan. Maar belangrijker nog is dat gebruikers van Google op jouw zoekresultaat willen klikken. Dus, net zoals bij de paginatitel, is het van belang dat je de hoogste prioriteit aan een prikkelende meta titel en description geeft en vervolgens pas aan de plaats waar de zoekwoorden komen te staan.
De kop van je webpagina
De kop van iedere webpagina, ook wel de H1 genoemd, moet het belangrijkste zoekwoord van die pagina bevatten. Google gebruikt de kop om te bepalen waar de webpagina overgaat, daarom mag het zoekwoord niet ontbreken.
Naast het belangrijkste zoekwoord, heeft een webpagina vaak meerdere zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Die zoekwoorden kun je in de overige koppen op de pagina verwerken.
Zoekwoorden in alinea’s
Het belangrijkste zoekwoord verwerk je in de eerste alinea van je webpagina en de andere zoekwoorden kun je in de overige alinea’s verwerken. Daarnaast kun je afbeeldingen en video’s ook optimaliseren door belangrijke zoekwoorden in de bestandsnamen en omschrijvingen te verwerken.
Onpage optimalisatie is de basis
Wanneer je jouw website op zoekwoorden geoptimaliseerd hebt, heb je in de basis een website die in de zoekmachines gevonden kan worden. Maar om ervoor te zorgen dat jouw website boven de website van je concurrenten wordt geplaatst, zul je meer moeten doen.
Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van Google Adwords, om op die manier via advertenties in de zoekresultaten op te vallen. Ook kun je op andere websites gaan bloggen en in die blogs een link opnemen naar je website. Je site krijgt op die manier stemmen van andere websites, waardoor Google je website steeds meer als een autoriteit in jouw branche gaat zien. Het gevolg is dat je langzaamaan steeds beter gevonden gaat worden op de zoekwoorden waarop je je website hebt geoptimaliseerd. Dat klinkt als een lastig en langdurig traject. Dat is het meestal ook! Maar als je je bedenkt dat een goed vindbare website je leads en nieuwe planten kan opleveren, dan is dat zeker de moeite waard nietwaar?
Online uitbesteden
Zoals je hebt kunnen lezen komt er nogal wat bij kijken als je goed gevonden wilt worden. Je kunt er daarom ook voor kiezen om het werk uit te besteden, zodat jij je op het uitbouwen van jouw bedrijf kunt richten. Heb je onvoldoende budget om alle onderdelen van online marketing uit te besteden? Dan kun je er voor kiezen om sommige onderdelen zelf uit te voeren en enkele meer specialistische onderdelen aan een online marketing bureau over te laten. Om je een idee te geven van wat er mogelijk is, hebben we een bedrijf voor je gezocht die de diverse onderdelen van online marketing los aanbiedt: bekijk de online marketing diensten hier.