Als je een leuke en nieuwe content strategie wilt uitstippelen, dan kan het zomaar eens een goed idee zijn om je te verdiepen in een bedrijfsblog. Het is dan wel belangrijk dat je dit op een goede manier aanpakt. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet die je goed kunnen helpen bij het schrijven van goede blogs.

Geef zelf tips

Jij bent het bedrijf, dus jij hebt verstand van jouw branche. Als je een how-to-blog schrijft kun je lezers interessante info bijbrengen over jouw vakgebied. Zo kun je mensen ook kennis laten maken met de branche. Je kunt in een how-to-blog schrijven over hoe een bepaald product precies werkt, of hoe iemand iets moet uitvoeren. Het kan hierbij gaan om een veelvoorkomend probleem binnen je branche: als je klanten helpt iets op te lossen is dit natuurlijk altijd goed voor je bedrijf. Het is belangrijk om tijdens het schrijven te onthouden voor wie je schrijft: je klanten. Hou je ideale lezer in je achterhoofd en schrijf voor deze persoon. Dan is de kans groot dat de blog die je schrijft relevant is voor je lezers.

Mensen zijn dol op lijstjes

Lijstjes maken een tekst overzichtelijk. Men weet direct wat hij of zijn eraan heeft om de tekst te lezen. Zorg ervoor dat je een duidelijke opsomming maakt, zodat je tekst zo relevant mogelijk is voor de beoogde lezer. Het is natuurlijk het allerbeste als je kiest voor een origineel lijstje waar je lezers echt iets aan hebben. Het kan even duren voordat je deze lijst geschreven hebt, maar deze moeite loont wel.

Beelden zeggen meer dan duizend woorden

Zorg ervoor dat je mensen aanspreekt door het gebruik van leuke en interessante visuals. Het kan hier om gewone afbeeldingen gaan, maar je kunt er ook voor kiezen om een infographic, een gifje of een video toe te voegen aan je blog. Als iemand twijfelt om je tekst te lezen en hij of zij scant je bericht, dan wordt vaak aan de hand van de titel, de koppen en de visuals de keuze gemaakt om je bericht wel of niet te lezen.

Maak het persoonlijk en menselijk

Mensen vinden het interessant om levensverhalen te lezen: biografieën zijn niet voor niets altijd zo populair. Schrijf eens over het ontstaan en de ontwikkeling van je bedrijf. Daarnaast kun je er ook eens voor kiezen om lezers mee te nemen achter de schermen van je bedrijf. Als je ze een exclusief inkijkje in de dagelijkse gang van zaken geeft, dan zorg je ervoor dan men jou en je bedrijf menselijk vindt.

User-generated content

Zogeheten user-generated content is inhoud die door gebruikers is gegenereerd. Dit kun je op verschillende manieren gebruiken in je blogbericht of op je website. Zo werken reviews of andere berichten van klanten altijd goed. Zo geef je klanten de kans om hun mening te baseren op ervaringen, wat vaak gewaardeerd wordt door je klanten. Je kunt er ook voor kiezen om reacties toe te staan onder je blogbericht, zodat je daar zelf op kunt reageren en zodoende zorgt voor interactie.

Leer mensen een lesje

Maar dan wel op een positieve manier. Er zijn vast hardnekkige fabels die rondgaan over jouw branche. Laat mensen weten dat deze fabels niet waar zijn. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een video over het onderwerp te plaatsen.

Feelgood-berichten

Mensen worden blij van blije mensen. Als je een keer een medewerker in het zonnetje zet en dit deelt op sociale media, dan geef je je bedrijf een gezicht. Daarnaast zorgen dit soort dingen wederom voor menselijkheid. De lezer ziet jouw bedrijf dan niet als een bedrijf dat geld wil vangen, maar als een meer menselijke instelling.

Een professional nodig voor het opzetten van een content strategie? 

Zoek je een bedrijf voor het creëren van een goede content strategie. Er zijn tal van bedrijven die je hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan Textmakelaar. Zij kunnen je helpen bij het opzetten van een gedegen strategie. Textmakelaar is gespecialiseerd in het vervaardigen van onder meer SEO-teksten, blogteksten en andere webteksten, die bijdragen bij onder meer een verbeterde vindbaarheid in zoekmachines, maar ook een betere conversie.